شرکت روانکاران صنعت با 20 سال سابقه فعالیت (از سال تاسیس 1374/1995) روغن موتور Nano Camel را با سطح کیفیت\API SL به بازار عرضه نموده است

27171 -021 

گریس

معتبر ترین تعریف از گریس را می توان اینگونه بیان نمود: گریس محصول نیمه مایع تا جامد است که از متفرق شدن یک عامل سفت کننده در یک مایع روان کننده حاصل می شود. این تعریف حاکی از آن است که گریس یک مایع روان کننده است که به میزان مشخص سفت شده و دارای خواصی است که روغن روان کننده به تنهایی فاقد آن است. 1)مزایای گریس نسبت به روغن 1. با استفاده از گریس دفعات روانکاری کمتر می شود. 2. راحتی استفاده و بکار گیری گریس. 3. منتفی شدن چکه و نشتی روانساز. 4. امکان استفاده از سیستم آب بندی ساده تر در ماشین آلات. 5. چسبندگی خوب به قطعات. 6. راندمان بالاتر در شرایط دما و فشار بالا. 7. طراحی ساده تر دستگاه هایی که با گریس روانکاری می شوند. 2)معایب گریس نسبت به روغن 1. گریس ها نمی توانند دستگاهها را خنک کنند. 2. روغن ها راحت تر به قطعات و مجاری دستگاهها راه پیدا می کنند. 3. کارگر کمتری برای تعویض روغن و سرویس مورد نیاز است. 4. نگهداری و بسته بندی گریس ها با مسایل بیشتری توام است. تنوع روغن و ماده سفت کننده باعث شده انواع مختلف گریس با کارآیی های گوناگون ساخته و عرضه شوند. بطور کلی گریس را می توان براساس نوع روغن بکار گرفته در آن به دو دسته معدنی و سینتتیک تقسیم بندی نمود. 1-روغن های معدنی : که از برش های خاص نفت در پالایشگاه های سراسر دنیا پالایش و بر اساس نوع پایه نفت خام به دو گروه پارافینی و نفتنیکی تقسیم می شوند که هر یک ویژگی های خاص خود را درگریس القاء می کنند. 2-روغن های سنتزی : که برای شرایط ویژه در درجه های حرارت بالای 300c استفاده می شوند. البته این روغن ها اغلب گران قیمت هستند. مجدداً هر دسته را می توان بر اساس نوع سفت کننده به دو گروه تقسیم نمود. یک گروه صابون های سدیم ،لیتیوم، کلسیم ،آلومینیوم و ... و گروه ترکیبات غیر صابونی نظیرخاک های فعال شده بنتونیت ، یا پلیمر های خاص. بطور کلی برای انتخاب گریس مناسب باید به نکات ذیل توجه نمود: 1. توجه به شرایط و فشار کار در ماشین الات و انتخاب گریسی که بتواند از عهده روانسازی برآید. 2. گریس بتواند جلوی زنگ زدگی و خوردگی قطعات را بگیرد. 3. گریس بتواند در درجه حرارت های مختلف رفتار مناسبی ارائه دهد و تغییرات شدید ویسکوزیته نداشته باشد. 4. گریس با ترکیبات لاستیک های (الاستومرها) و اشرها و عایق های آب بندی seal)) سازگاری داشته و آنها را فاسد نکند. 5. انتخاب با توجه به امکان گریس کاری مجدد و عمر گریس صورت پذیرد. 3)تعاریف و اصطلاحات اصطلاحاتی که در بررسی گریس ها بکار می رود بشرح ذیل است: نفوذ پذیری و گرید Penetration &Consistency نفوذپذیری معیاری نسبی از قوام وسفت بودن گریس است. به همین دلیل قوام گریس حین کارکردن به دلیل خرد شدن الیاف به تدریج از بین می رود و گریس نرم و بعبارتی نفوذپذیری آن زیاد می شود. این آزمون اغلب پس از وارد کردن فشار و نیروی برش (shear) به گریس ،انجام می شود و نتیجه با عنوان نفوذپذیری پس از کار خوانده می شود. این آزمون برای تقسیم بندی گریس ها از حالت نیمه مایع تا جامد بکار می رود.

NLGI*
نفوذ پس از کار
حالت فیزیکی
نحوه استفاده از گریس
000
445-475
مایع
به کمک سیستم های پمپ کننده مرکزی
00
400-430
نیمه مایع
به کمک سیستم های پمپ کننده مرکزی
0
355-385
نیمه مایع
به کمک سیستم های پمپ کننده مرکزی
1
310-340
ژلاتینی
به کمک تلمبه گریس با سیستم های پمپ کننده مرکزی
2
265-295
ژلاتینی
به کمک تلمبه گریس با سیستم های پمپ کننده مرکزی
3
220-250
ژلاتینی
به کمک تلمبه گریس
4
175-205
نیمه جامد
به کمک تلمبه گریس
5
130-160
نیمه جامد
مستقیماً بصورت جامد در ابعاد مشخص مورد استفاده قرار می گیرد.
6
85-115
جامد
مستقیماً بصورت جامد در ابعاد مشخص مورد استفاده قرار می گیرد.

نقطه قطره ای شدن Drop-point نمایانگر درجه حرارتی است که الیاف گریس بتدریج ذوب شده و گریس حالت ژلاتینی و نیمه جامد خود را از دست داده و در شرایط خاص آزمایشگاهی از روزنه دستگاه مربوط بصورت قطره جاری می شود. بافت texture گریس ها بر اساس طول و ضخامت الیاف آنها به چند دسته کره ای(Buttery) نرم (soft) الیافی کوتاه (short-fibrous) و الیافی بلند(long –fibrous) ،ریش ریش (string) تقسیم می شوند که هر یک کاربرد ویژه خود را دارد. رنگ color رنگ گریس ناشی از رنگ روغن بکار رفته در آن و یا در بعضی موارد پر کننده ویژه می باشد و به هر حال به کیفیت محصول ارتباط ندارد. گفتنی است که برخی از تولید کنندگان با اضافه نمودن رنگ های ویژه، منظور خاصی را برای کاربردهای ویژه القاء می کنند. پر کننده filler پر کننده ها موادی هستند از گروه روانسازهای جامد با اندازهای خیلی ریز (با مش بالا) که در برخی از گریس ها برای ایجاد کاربردهای ویژه بکار می روند. عمر سرویس service life طول عمرموثر گریس و فواصل زمانی که بایستی نسبت به تعویض گریس در شرایط ویژه دمایی اقدام نمود. مقاومت مکانیکی در دمای محیط Resistance to Softening at Room Temperature این ازمایش تا حدود زیادی مبین عمر گریس در درجه حرارت های معمولی بوده و میزان مقاومت در حفظ ساختار ژلاتینی را نشان می دهد. مقاومت در برابر آب Water Resistance مقاومت گریس ها در مواردی که با آب تماس پیدا کنند متفاوت است. برخی در برابر آب مقاوم نبوده و در حضور آب متلاشی و تشکیل امولسیون می دهندو لذا در این شرایط بایستی سریعاً نسبت به تعویض آنها اقدام نمود.بر عکس ،دسته دیگری از گریس ها مقاومت عالی در برابر آب از خود نشان داده و در پمپ های آب و سایر محیط های مرطوب استعمال میگردند. حدکثر دمای عملیاتی مجاز در دستگاه (درجه سانتی گراد) Max.Continuous Usable Temperature بیشترین درجه حرارتی است که می توان گریس را بطور مداوم در آن بکار گرفت بدون آنکه خواص خود را از دست بدهد. قابلیت حفظ ساختار در مقابل گرم وسرد شدن متوالی Reversibility Respect to Temperature Flactuations میزان برگشت پذیری گریس به حالت ژلاتینی اولیه خود نسبت به تغییرات درجه حرارت و ذوب و انجماد (ژلاتینی شدن) مکرر است. برخی از گریس ها بویژه گریس کلسیم (کاپ) با بالا رفتن دمای عملیاتی دستگاه و نزدیک شدن به نقطه ذوب گریس متلاشی و از هم می پاشند و حتی با خنک شدن دستگاه حالت ژلاتینی اولیه خود را بدست نمی آورند و بصورت دو فاز روغن و ذرات معلق صابون در می آیند. در این شرایط بایستی بی درنگ اقدام به تعویض گریس نمود. اصطلاحاً چنین گریس هایی را برگشت ناپذیر می خوانند و بر عکس گریس هایی که مجدداًحالت ژلاتینی خود را بدست می آورند، برگشت پذیر می نامند. قابلیت پمپ شدن در سیستم های مرکزی pumpability اگر گریس در دمای پائین خیلی چسبنده وسفت شود، سیستم هایی که بصورت مرکزی گریس را به ماشین آلات پمپ می کنند با مشکل مواجه می شوند. مقاومت فشار مکانیکی Resistance to Extreme Pressure (E.P.) با افزایش بار،گریس خود را از بین قطعات فلزی کنار کشیده و اجازه می دهد دو قطعه فلزی با هم تماس پیدا کنند . این مسئله توام با جوش خوردگی های موقت وجدا شدن های متوالی باعث فرسایش شدید قطعات می گردد. لذا از مواد افزودنی خاص برای افزایش مقاومت گریس در برابر فشار استفاده می شود تا با تشکیل لایه های مقاوم جلوی فرسایش را بگیرد. 2-جدول شرایط کارکرد جدول زیر شرایط گوناگون کار و چگونگی اتنخاب گریس مناسب را نشان می دهد.

شرایط کار
گریس مناسب
اصطکاک
گریس های با نفوذپذیری 1یا 2 در صورت امکان با روغن پایه سینتتیک با گانروی کم.
صدای پائین هنگام چرخیدن
گریس های ویژه همراه با ساختار خاص و خلوص بالا.
یاتاقان با محور مایل یا عمودی
گریس های چسبنده با درجه نفوذ پذیری 2و3
روانکاری دراز مدت
گریس های دارای پایداری ساختمان و اغلب بر اساس روغن پایه  سینتتیک و دارای نفوذپذیری 2 و 3 هستند. دمای کارکرد گریس باید بسیار بالاتر از دمای سیستم باشد.
دمای بالا
گریسی که کمترین مواد باقیمانده را از خود تولید کند.
دمای پائین
گریس با روغن پایه دارای دامنه باریک هیدروکربنی و نفوذپدیری 1یا 2 در صورت امکان با روغن پایه سینتتیک.
محیط دارای گرد و غبار
گریس سفت نفوذ پذیری 3.
میعان آب
گریس امولسیون شونده.
پاشش آب
گریس دفع آب.
محیط از بین برنده (خورنده)
گریس با پایداری خوب در برابر محیط و حفاظت خوب در برابر خورندگی.
ارتعاش وتنش ضربه ای
گریس لیتیوم EP دار با نفوذپذیری 2، فاصله روانکاری مجدد زیاد در صورت امکان مواد افزودنی جامد ،همیشه سفت همراه با الیاف کوتاه.
حلقه خارجی یاتاقان می چرخد حلقه داخل ثابت است.
گریس با نفوذ پذیری 3و4 همراه با مقادیر بیشتری از مواد سفت کننده
خلاء
گریس های استاندارد یاتاقان های غلطشی که فشارهای در حد پائین حدود 10mbar را تحمل می کنند.

انواع گریس های روانکار

همانطوریکه ذکر شد گرچه گریس ها دارای انواع گوناگون هستند اما انواع اصلی آنها را با ذکر خصوصیات اساسی می توان در جدول زیر طبقه بندی نمود:

نوع صابون
نوع روغن پایه
محدوده دمای کارکرد c
پایداری در برابر آب
توضیحات
صابون سدیم
روغن معدنی
100تا20-
غیر پایدار
با آب تشکیل امولسیون داده و در برخی شرایط بصورت مایع تغییر حالت می دهند.
صابون لیتیم
روغن معدنی
120تا30-
پایدار تا 90c
گریس چند منظوره
صابون کمپلکس لیتیم
روغن معدنی
140تا30-
پایدار
گریس چند منظوره با خاصیت پایداری حرارتی بالا است.
صابون کلسیم
روغن معدنی
70- تا20-
بسیار پایدار
خاصیت آب بندی وپایداری عالی در مقابل نفوذآب داشته و آب را جذب نمی یابد
صابون آلومینیوم
روغن معدنی
70تا20-
پایدار
پایداری مناسب در مقابل آب دارد
 صابون کمپلکس سدیم
روغن معدنی
160تا30-
پایداری تا 80c
برای دمای بالا و فشار زیاد مناسب است
صابون کمپلکس کلسیم
روغن معدنی
120تا30-
بسیار پایدار
با توجه به گرانروی روغن پایه به عنوان گریس چند منظوره در دما.فشار و سرعت بالا کاربرد دارد
صابون کمپلکس باریم
روغن معدنی
120تا20-
بسیار پایدار
در مقابل بخار پایدار است با توجه به گرانروی روغن پایه به عنوان گریس چند منظوره در دما,فشار و سرعت بالا کاربرد دارد
پلی اوره
روغن معدنی
160تا20-
پایدار
در شرایط عملیاتی ساخت با دما, فشار و سرعت بالا توصیه می شود
صابون کمپلکس آلومینیوم
روغن معدنی
140تا30-
پایدار
با توجه به گرانروی روغن پایه در دما, فشار و سرعت بالا توصیه می شود
بنتونیت
روغن معدنی یا روغن استری
160تا20-
پایدار
گریس نیمه جامد و ژله مانند در دما فشار و سرعت پایین کاربرد دارد
صابون لیتیم
روغن استری
120تا60-
پایدار
در دمای پایین و سرعت بالا کاربرد دارد
صابون کمپلکس باریم
روغن استری
120تا40-
پایدار
در مقابل بخار پایدار است و برای کار در دمای پایین و سرعت بالا مناسب است
صابون کمپلکس کلسیم
روغن استری
120تا40-
پایدار
در مقابل بخار پایدار است و برای کار در دمای پایین و سرعت بالا مناسب است
صابون لیتیم
روغن سلیکونی
170تا40-
بسیار پایدار
به منظور کار در دمای پایین و سرعت بالا و سرعت کم و متوسط و فشار زیاد مناسب است

با اسکن کد زیر ، روانکاران صنعت را در گوشی هوشمند خود داشته باشید .

برای اطلاعات بیشتر راجع به QR اینجا کلیک کنید

دفتر مرکزی: تهران بزرگراه رسالت ,بین خیابان کرمان و 16متری دوم ,پلاک 860 طبقه سوم

کارخانه:سمنان,شهرک صنعتی شرق خیابان B17

  تلفن:9 - 22532448 - 021

  تلفن: 7 - 22314496 - 021

  فکس :22537362-021

ایمیل:  info@ravankaran.com

 

 

Certificates